torstai 31. tammikuuta 2013

Viisaudenhammasepisodi!

Heräsin, jos oletetaan, että olin painajaisiltani saanut silmäystäkään nukuttua, jossain aamu seitsemän aikaan. Hammaslääkäripelko ei ole koskaan ollut listalla. Mutta nyt vatsa oli lähes yhtä sekaisin kun pää. Aloin tekemään puuroa ja katsoin Housea puolikkaan jakson, joskaan en siihen hirveästi keskittynyt. Lähinnä katsoin tyhjästi liikkuvaa kuvaa. Kello tikitti, nappasin ohjeen mukaan kahdeksalta Burana 800mg, nappasin myös oheisen jännityspaskakuvan ja painelin luomet turvoksissa pysäkille...

Klo 8.01

Hyppäsin bussiin 15 klo 8.12 ja kuuntelin rauhoittavaa In Flames mättöä matkan Koskipuistoon, jossa vaihdoin bussia täpötäyteen 28... Hirveellä munaravilla etsiin Biokatu 6B:tä, eli Tekonivelsairaala Coxan pääovea. Pääsin paikanpäälle ajoissa 8.52, kysyin mukavalta mummolta vessan sijaintia ja kävin siellä kattomassa viimehetken koskemattomia ikeniäni. Kello lähenteli 9.10 ja ihmettelin, että miksei minua jo kutsuta. Nainen tuli kyynelet silmissä ulos samaisesta huoneesta nro 13, mihin minun oli määrä mennä seuraavaksi. Kovin mieltä ylentävää... "Jasmin Koskinen" kaikui mun nimi tyhjällä käytävällä.

Istuin penkkiin ja kerroin et mulle on tehty hammaslääkärissä ihan kaikkee muuta, mutta tää on uus juttu ja ei pelon tai huolen häivääkään ollut ikinä, mut nyt myönsin että pelotti. Ensin vedin pari antibioottia naamariin ja sit purskuttelin minuutin jollain litkulla suutani. Penkki laskettiin ja hoitaja kokoajan rauhotteli mua, käki rentoutua ja muistaa hengittää, mun hengitys ajautu kokoajan tosi katkonaiseksi ja tiuhaksi.

Piikki nousi yläoikeella mun naaman yläpuolelle ja se oli menoa. Sattui ihan pirusti... Siis ihan VITUSTI. Kaksi ampullia jokaiseen poistettavaan hampaaseen, joita olikin vain kolme, neljän luulemani sijaan. (yhtä ei kuulemma tarvi välttämättä ikinä poistaa, kun niin syvällä leukaluussa vielä.) Kaksi ampullia tarkotti neljää saatanallisen kipeetä pistosta ja ulisin kun kuoleva eläin. Hetken kuluttua aloin täristä ja sydän hakkasi melkein ulos rinnasta. Puudutusaine sisältää kuulemma niin paljon adrenaliinia, että olo tuntuu höpöltä hetken aikaa. Ihan kun olis ollu jossain way higher... Puristin paperimyttyä käsissäni.

Sitten odoteltiin ja instrumentteja alettiin kasaamaan pöydälle jos jonkinmoista ja suojattiin mun rintakehä. Lopuks laitettiin vielä mun koko naama peittoon niin, että vain suun kohdalla oli aukko. En siis nähnyt juuri mitään. Ja kylmähiki valtas mun kädet. En päästänyt paperimytystä irti. Puudutus alkoi olla asemissaan...

Seuraavaksi tunsin kuinka alavasenta ientä alettiin skalpeeraamaan auki. Lekurin liike tuntu samalta, kun se olis leikannu leipää ja hammas ikenen alla vaan narskui. Kun ien oli saatu auki, huomattiin, että kysein viisuri on leukaluussa niin kovasti vielä kiinni, että pakko porata leukaluuta että saadaan hammas sen alta pois. Armoton pärinä, mutta kuitenkaan ei tuntunut missään. Seuraavana estradille astui valtavat pihdit. Lääkäri otti niistä kaksin käsin kiinni ja alkoi pyörittävällä edestakaisella liikkeellä nyhtämään hammasta leuasta irti. Tuntui inhottava paine kun pitkät juuret vihdoin luisui ulos mun ikenestä.(Laitan kuvat facebookkiin isompina, mutta) Tikit vaan perään, jotka näyttää tältä:
Ja noi tikit muuten maistuu ihan kamalalle!

Kahdelle muulle tehtiin samoin, vaikkakin alaoikea oli kivuliain ja paineistetuin. (?:D) Ylös jätettin oikealle yksi viisuri, mutta ei kyllä tän rääkin jälkeen tunnu missään. Tupot vuotokohtiin ja apteekkia kohti, oli ohjeistus.

No, kun hetken aikaa sain huilia penkissä, lykättiin käteen Kefexin-antibioottikuuri, Panacod- ja Buranareseptit, saikkulappu ja jälkihoito-ohjeet. Kello oli 10, tasan. Vartti per hammas, ei paha. Nousin ylös ja kävelin laukun luo, pyysin myös poistetut hampaat mukaan. :) Tekstasin äitille et "Nyt se on ohi" samalla kun kävelin odottaan bussia, jälleen täyttä sellasta. Teki kauheesti mieli osallistua vanhusten keskusteluun siirretystä bussipysäkistä, mutta tupot suussa se oli mahdotonta. Ai että tällästä hölösuuta kyrsi... :D Painelin apteekkiin ostaan Kefexiniä ja farmaseutille mössötin et "juft poiftettiin viishurit, faatan kuuloshtaa haffulta." Kyllä, lähes joka toinen S kuulosti siltä et oon vajaa tai kännissä ja joka toinen siltä että mulla on puhevika... Farmaseuttinainen naurahteli.

Pingoin 15 bussiin ja matkalla heitin suustani tupot huitin vittuun(roskiin, koska ne oli veressä) ja bussi oli, yllätys, täynnä. Hyppäsin kotipihassa pois. Pidäteltyäni koko matkan verilimamössöö suussani, sylkäsin sen pois, hyi, ja marssin ostamaan Herkkutrio-jäätelöö, sen mä oon ansainnu! Huomasin pakastehyllyjen lasista heijastuvan mun pikkuhiljaa turpoovan naaman ja piilotin sen takin kaulukseen. Epävarmana naamastani kävelin kassalle ja tein niin pikaisesti maksun, etten muistanu esittää plussakorttia... Taas kaupan pihassa syletti. 

Nyt vihdoin reissusta selvinneenä nappasin pari kivaa kuvaa. Ensinnäkin, miten tunnissa mun alaleuka turpos tälläseks vasurista (jolta puolelta siis otettiin kaks hammasta):

Klo 11.15

Ja tämä toimiikin tämän viikon agendana:

 Varmaan mietitte mitä tuo folio sisältää... Kerron kohta.

Kun olin ne tupot nyppässy pois niin verta alko tuleen ihan huolella. Näppäsin siitäkin pari havainnollistavaa kuvaa :)



Sitten se folion sisältö. Eli viimeisenä ja koko tämän blogimerkinnän aiheuttajat. Kuten kuvista ilmenee, täytyi hieman sitä poraa käyttää kahden hampaan kohdalla ja yhdessä killuu pieni satsi ientä :)

BON APPETIT!!!!


Kokemuksena melko iisi, jos puudutuksia ei lasketa! Nyt särkee..... ja paljon, kun puudutus kaikonnut!







3 kommenttia:

  1. Mulla leikattiin kerralla 3 viisuria, 1 lähti ihan vaan repimällä. Kivaa oli. (sarkasmi on kaunis asia)
    Oisikko ollut niin ihqkiva et laittaisit blogisi Blogilistalle? Olis helpompi stalkata. Oon siis uus stalkkeri, moi vaan! :)
    (ja kosmetiikka-aiheiset jutut kiinnostaa eniten :) )
    Paranemisia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullei oo kyl käryäkään mikä toi blogilista on, mut jos joku neuvoo, voin tän blogin sinne laittaa. :)

      Ai sullaki revitty! Mä oon viimesen 2,5kk:n aikana käyny valehtelematta +20 kertaa hammaslääkärissä/suuhygienistillä paikkauttamassa reikiä ja muutenki siistimässä leegojani. Mut toi oli kokemuksena niin sairaalamainen et huhhuh, ku huputettiin koko naama ja puudutettiin puoli pärstää. Jälkikivut on aika kovat mut suklaa alkaa uppoon jo :)

      Poista
  2. http://www.blogilista.fi/
    Harmaassa palkissa on linkki Lisää blogi.
    Tuolta on kiva seurailla blogeja kun ne näkyy sulla omissa suosikeissa et mitkä on päivittynyt. :)

    VastaaPoista

Elämästäni kiinnostuneet